Kujtim och Simone, mekaniker på Mobility Motors

 

Introduktion

Då och då kan man behöva komma i kontakt med någon av våra Nissan-auktoriserade verkstäder. Det kan vara så att bilen vill ha sin årliga service, men det kan givetvis också vara så att man stött på några andra problem med sin bil som gör att man behöver ta kontakt med verkstaden.

När man som kund ankommer till vår anläggning för ett verkstadsbesök med bilen så är det bara en liten bit ni som kunder får se i hanteringen av er bil.

Som kund träffar ni oftast på våra bilförsäljare i bilhallen, och sedan en kundmottagare som tar emot er bilnyckel.
Men vad händer egentligen sen, fram till dess att ni hämtar igen träffar våra kundmottagare och hämtar er nyckel?

Det tänkte vi kika lite närmre på idag.

Även om Mobility Motors har verkstäder på alla våra anläggningar så stannar vi idag till vid vår verkstad i Malmö, där vi nu skall kika in lite i mekanikerns värld!

 

Avlämning

När ni kommer till oss för ert inbokade besök och lämnar över nyckeln till en av våra kundmottagare så säkerställer de också det planerade arbetet med er.

När bilen sedan är lämnad och ni antingen slagit er ner i vår vänthörna eller givit er av på andra upptåg så lämnar kundmottagaren över er bilnyckel samt arbetsordern till vår planeringsavdelning. De är placerade intill verkstaden och i kontinuerlig kommunikation med våra mekaniker.

 

I verkstaden

Därifrån tar sedan mekanikern emot ordern för att utföra arbetet på er bil. Han eller hon stämmer också av med planeringsavdelningen vad som skall göras under dagen sedan avhämtar mekanikern bilen på kundparkeringen och kör in i vår verkstad.

Mekanikern börjar alltid sitt arbete med att utföra en fordonskontroll på bilen. Efter detta påbörjar sedan arbetet ni beställt av oss.

På vår verkstaden i Malmö har vi sju mekaniker som arbetar med kundbilar varje dag. De utför det mesta, såsom service, byten av rutor, garantiarbeten, återkallelser och övriga reparationer.

 

Bland våra mekaniker hittar ni bland annat Kujtim & Simone, som vi presenterar lite närmare nedan.

 

Kujtim Velijevski

Kujtim har jobbat på Mobility Motors i sju månader och är en omtyckt mekaniker.

 

Vi passade på att fråga Kujtim vad han tycker är det absolut bästa att jobba just med Nissan bilarna?

Jag uppskattar att Nissan tänker på en utveckling hela tiden.  Det är relativt ”lätta” bilar att meka med och en bil som följer framtidstänket. Det är väldigt varierande arbete som inkommer för varje dag, allt från servicearbete till garanti arbete, ibland kan det vara små enkla jobb med en list som kanske behöver bytas ut men ibland kan man även stötta på lite större arbete som till exempel ett motorbyte.

 

Vilket arbete tycker du är absolut roligast att utföra?

Jag uppskattar mina varierande arbeten på bilarna jag får in varje dag. Att bara stå och utföra service på flertal bilar varje dag blir lite långtråkigt och därför är det roligt att det rullar in lite varierande saker på våra bilar om dagarna.

 

Kujtim, Simone och resten av mekanikerna i vår verkstad betar av mellan 5-7 bilar per dag, vilket innebär att ca 30-35 kundbilar rullar in och ut från vår verkstad här i Malmö varje dag.

 

Vår mekaniker Simone har jobbat med oss i ca 10 månader, utöver det har han hela 15 år(!) bakom sig som mekaniker för Nissan.

Simone Pitocco

Simone har lång erfarenhet från att arbeta med Nissan.

 

Jag har gjort detta i så många år så jag kan bilarna innan & utantill. Jag tycker att Nissan är en bra och intressant bil och uppskattar att arbeta på detta bilmärke, säger Simone.

 

Felsökning

När någon av våra mekaniker får in en felsökning på en bil krävs en hel del utredning om varifrån felet härstammar, vid vilka situationer det kommer fram och vilken del som eventuellt behöver bytas eller åtgärdas.

Vid vissa typer av fel (missljud eller liknande) så kan vi ibland också be dig som kund att stanna kvar för att, tillsammans med mekanikern, åka en kortare runda i bilen. Detta för att ni tillsammans ska vara helt säkra på vilken typ av ljud/känsla det är som ni reagerat på.

Efter felsökningen säkerställer mekanikern med vår reservdelsavdelning att rätt delar beställs hem för kommande reparation. Är bilen dessutom under fabriksgaranti så lämnar mekanikern också över protokollet från felsökningen till vår garantiansvarig, som sedan sköter kontakten med tillverkaren i syfte att få en garantiåtgärd godkänd.

 

Både Simone och Kujtim är överens om att det ibland kan vara lite klurigt att genomföra felsökningar där man inte lyckas lokalisera felet direkt. Den utmaning som det innebär är bland det roligaste med att vara en mekaniker – och att man stöter på nya problem med jämna mellanrum gör också att man hela tiden lär sig något nytt.

 

Återlämning

När mekanikern har slutfört arbetet så provkörs bilen och efter detta parkeras denna på parkeringen och nyckeln överlämnas till planeringsavdelningen igen. Dessa kontaktar i sin tur dig som kund och meddelar att arbetet blivit utfört och slutför sedan ordern.

 

Efter detta lämnas nyckeln åter till kundmottagaren som inväntar att ni kommer åter för att hämta er bil.

 

Vår förhoppning är att ni därefter lämnar vår verkstad med en åtgärdad bil och ett leende på läpparna!