Emil, reservdelsman

 

För att en verkstad skall kunna rulla runt så behövs det att en reservdelsavdelning bistår dem med delar till bilarna.
Därför styr bloggen idag sin kos till Malmö för att besöka den avdelning som hanterar reservdelar och tillbehör. Vi är lite nyfikna på att veta vad som försiggår på den av verksamhetens avdelningar som kanske märks minst av alla utåt. För även om de så klart också tar beställningar från er kunder som besöker dem vid disken så består det mesta av att se till så att verkstaden har rätt material att arbeta med.

På just anläggningen i Malmö är det Stewen och Emil som ser till att allting flyter på och att delar kommer hem i tid.

Stewen har många års erfarenhet med jobb inom reservdelar och Emil är vår tidigare mekaniker som ville prova på en lite annan sida inom bilbranschen.

Stewens många års erfarenhet i ryggsäcken till trots så anser han sig ändå aldrig bli fullärd.
Det dyker alltid upp nya modeller av bilar med nya delar och tillbehör som man behöver sätta sig in i.

 

Emil, reservdelsman

Att Emil tidigare jobbat som mekaniker innebär att han har en stabil grund att stå på, i och med att han då har en bättre förståelse för hur alla komponenter arbetar tillsammans. Emil berättar att han fick erbjudandet om att först börja lite tidigare på morgonen för att hjälpa till med godset som inkom innan han sedan gick ut i verkstaden och över i sin mekanikerroll.
När det sedan öppnade sig för att kunna gå över helt till reservdelsavdelningen samt ha ansvar för det däcklager som finns på anläggningen i Malmö så var han inte sen med att hoppa på tåget.

För reservdelspersonalen gäller det att ta emot gods som inkommer varje morgon samt sortera upp detta så det hamnar rätt.
De kan innebära att sortera upp det till en specifik bil som skall besöka verkstaden under dagen, till en kund som beställt delarna via disken eller att bara sortera in delarna på rätt lagerplats.

Utöver detta så hjälper personalen också till med att lägga upp rätt delar till mekanikerna, i de fall det är aktuellt med ett tilläggsjobb på någon av bilarna som är inne i verkstaden. Detta så att servicerådgivarna får ett korrekt kostnadsförslag som de sedan kan vidarebefordra till kunden.

Att vara tillgängliga i telefon med beställningar, frågor och support är givetvis också en högt prioriterad arbetsuppgift, samt att kunna stötta upp kundmottagarna med kunder över disken om så behövs.
Med andra ord ett stort och ombytligt arbete som är A och O för att verkstadens arbete ska flyta på.

Stewen säger att han uppskattar sitt arbete på Mobility Motors i Malmö oerhört mycket. Det är en anläggning av lagom storlek, där han känner att han har bra chefer och ledning bakom sig. Dessa stöttar upp och förstår avdelningen på ett bra sätt.
En bra arbetsdag är det när reservdelsavdelningen håller ett högt tempo och allt flyter på bra, man hittar delarna man söker efter och att delarna finns enkelt tillgängliga för beställning, säger Stewen.

Vi uppskattar att vi fick en liten inblick även i denna avdelning på Mobility Motors.

Emil avslutar rundturen på avdelningen med att säga att det finns tre ord att beskriva hans arbete: ”Spännande, intressant & roligt”

Och vi får nog hålla med honom om detta – det är mycket som skall göras och hållas reda på varje dag. Men detta verkar radarparet Stewen och Emil hantera med bravur.