Marko, servicerådgivare

Ett samtal med våra servicerådgivare

 

Idag stannar vi till hos personerna som ni kunder ofta, eller nästan alltid, träffar på när ni lämnar eller hämtar er bil från verkstaden på anläggningen i Malmö.
Låt oss presentera: Marko, Madeleine, Abbe och Stewen, som är verkstadens ”frontpersonal” på Agnesfridsvägen 190.

Marko, eller ”den långe” som väldigt många kunder benämner honom, samt Madeleine är ansiktena ni träffar när ni skall lämna in er bil till verkstaden, eller boka in er bil för ett verkstadsbesök.

Abbe syns också till med jämna mellanrum, men oftast sitter han bak i kulisserna och gör färdigt pappersarbetet kring era bilar, samt har telefon kontakt med er kunder vars bilar vi har inne under dagen.

Stewen, tar hand om reservdelar både till kunder utanför företaget samt ser till att rätt bilar får rätt reservdelar av dom bilarna som är inne i vår verkstad. Stewen kan ofta komma ut i kundmottagningen och hjälpa er med beställning eller rådfrågning också. Mer om Stewens arbete på reservdelar skall vi fördjupa oss vidare i under ett annat tillfälle, så håll till godo!

 

Frontpersonerna i företaget tar framförallt emot era bilar vid verkstadsbeök. På morgonen, precis efter öppning, är det oftast Madeleine som är på plats och välkomnar er.
Kundmottagaren tar emot er bilar, stämmer av vilket arbete som skall utföras under dagen och ser till att ni tryggt kan köra här ifrån med en av våra fria lånebilar.

När kundmottagaren har tagit emot er bil så lämnas bilens order över till mekanikerna som sedan gör det faktiska arbetet med er bil.
Arbetet säkerställs mellan mekaniker och kundmottagare, så att det säkert inte blir något missförstånd kring vad som ska utföras.

 

Marko

 

Lämpligt nog hittar vi Marko i kundmottagningen, så vi tar givetvis en liten stund av hans tid och ställer lite frågor till honom:

Hej Marko! Hur länge har du jobbat i företaget?

Jag varit på Mobility Malmö i snart 8 år. Min anställning började som mekaniker, men jag märkte snabbt att jag, med rätt utbildning, skulle kunna ta steget att bli master-technican. Sagt och gjort, jag tog min masterexamen år 2015. 4 år och en utmärkning som Sveriges bästa master-technincan senare, så kände jag att jag ville utvecklas ännu mer inom företaget och sökte mig då till kundmottagningen.

Hur kom det sig att du gick från mekaniker till kundmottagare?

Jag kände att jag ville ser mer av vad Mobility Motors hade att erbjuda mig samt utvecklas som människa och medarbetare. Men också för att få ett nytt perspektiv på hur kunder upplever sitt besök hos oss. Det blir mycket lättare att sätta sig in i kundens problem när man varit på båda sidorna, både inne i verkstaden och ute i mottagningen

Vad är det absolut roligaste med ditt jobb?

Det absolut roligaste med jobbet är mina kollegor och gemenskapen som de bidrar med, kombinerat med stimulerande arbetsuppgifter.
Men även att hjälpa kunderna med sina kluriga problem och att alltid göra sitt yttersta för att kunderna ska gå härifrån med ett leende på läpparna.

 

Madeleine

 

I korridoren träffar vi sedan Madeleine, med telefonen hårt tryckt mot örat.

”Här gör vi allt samtidigt” skrattar Madeleine när hon avslutat sitt samtal med kunden i telefonen.
Vi har alltid telefonerna på oss vi även om vi står ute och stämmer av med en mekaniker så behöver vi alltid vara tillgängliga för våra kunder så ibland får man ”multi-taska” en del,
säger Madeleine.

 

Vem är du då Madeleine?

Jag är en glad kvinna med positiv energi på 35 år som funnits på företaget sedan hösten 2018, vilket jag trivs otroligt bra med!

Hur ser en bra dag ut som en kundmottagare?

Varje dag är unik här. För även om arbetsuppgifterna är de samma så stöter vi alltid på nya kunder och nya bilar för varje dag. Ingen dag är den andra lik!
Det absolut bästa under en dag är ju när kunden lämnar vår anläggning glad och nöjd, då vet man att man gjort ett bra jobb!

Vi har en hel del stamkunder som kört våra Nissan-bilar under många år. Detta är också väldigt roligt då man får en speciell relation och ”kan” deras bilar innan och utantill. Eftersom jag är en stor djurvän så är en extra bra dag, dessa dagarna när våra kunder har med sig sin/sina hundar in för inlämningen av bilen, så man kan passa på att hälsa på våra fyrbenta kunder också.

Tror du att de är någon skillnad på att vara kvinna eller man som ansiktet utåt från verkstaden?

Det är nog en hel del som inte riktigt tror att en kvinna kan jobba på en bilverkstad då det oftast förknippas med män, men samtidigt tror jag det uppskattas av en del kunder, att det faktiskt finns en kvinna i ett sånt här yrke.  De är lite spännande och unikt! Man lär sig otroligt mycket varje dag om bilarna så kunskapen växer snabbt med tiden.

 

Efter att vi stiftat lite närmare bekantskap med Madeleine & Marko så förstår vi att det är mycket som görs i ”kulisserna” under tiden er bil är på verkstaden.
Under dagen ser servicerådgivarna till att bilarna blir reparerade enligt vad som bestämts, att kunder som söker oss via telefon eller mejl får hjälp och att rätt reservdelar blir beställda.
När mekanikern sedan jobbat färdigt på er bil så är det även en del pappersarbete att färdigställa – ibland mot tillverkare eller kanske mot försäkringsbolag. Allt för att bilen ska vara helt redo för avhämtning när ni sedan kommer tillbaka!
Vid avhämtningen så går vi även igenom exakt vad som är gjort, vad som eventuellt bytts och om mekanikern hittat någonting som kanske är värt att tänka på.

 

Behöver ni lämna in er bil till verkstaden av någon anledning så tveka inte att höra av er på telefon eller på ett personligt besök så skall vi hjälpa dig på bästa vis!
Vi finns här varje vardag mellan ca 07:00-17:00!

Välkomna!

 

#jobbahosmobility