Varför Privatleasing?

 

Varför välja privatleasing?

Numera är det knappast någon som inte hört talas om ordet privatleasing – och konstigt vore väl det, när det står för nästan 40% av privatbilarna i Sverige.
Däremot är det fortfarande en del frågetecken om hur det fungerar, i vilka lägen det är värt att fundera på och vad som ingår.

Vi tänkte försöka bena ut åtminstone vissa av dessa frågor här på bloggen. Har ni ytterligare frågor så ni givetvis välkomna att kontakta oss!

 

Vad är privatleasing?

Privatleasing är en finansieringsprodukt mot privatpersoner. I sak liknar den finansiella leasingen som länge funnits för tjänste- och förmånsbilar.
Det som skiljer den mot t.ex. en vanlig avbetalning är kanske framförallt att det med privatleasingen inte finns något krav på kontantinsats (20% vid avbetalning).
Ofta är också löptiderna på finansieringen kortare och då istället med ett restvärde efter periodens slut.

Detta restvärde är också garanterat från tillverkare eller återförsäljare – mot att bilen lämnas åter i ett visst skick.
Att restvärdet garanteras innebär att man, som brukare, inte behöver oroa sig över t.ex. andrahandsvärde.

 

Vad ingår i en privatleasing?

Direkta regler för vad som ska ingå i en privatleasing finns egentligen inte. Däremot är nedan punkter något man kan kika på.

  • Service under leasingperioden?
    Ingår i princip alltid i privatleasing.
  • Fria mil?
    Ett visst antal mil per år ingår i avtalet – oftast 1.000 mil/år. I de flesta fall kan man öka på miltalet i intervall om 500 mil upp till ca 2.000 mil/år. Utöver dessa mil tillkommer en övermilskostnad på ca 15kr/mil över det som står i avtalet.
  • Vinterhjul?
    Eftersom din nya bil levereras från fabrik på sommarhjul så behöver man även en uppsättning att använda om vintrarna. I de flesta fall behöver man komplettera med detta i sin privatleasing. Räkna med att det kostar från ca +300 kr/mån, beroende på bilmodell.
  • Försäkring?
    Bilförsäkring måste man nästan alltid komplettera med. Exakt kostnad för detta beror på ålder, bostadsort och annat. Tänk däremot på att din nya bil har vagnskadegaranti från fabrik, varför det räcker med halvförsäkring.
  • Utrustning?
    Ofta är bilarna som ingår i privatleasinguppläggen av en viss modell och man kanske inte har riktigt lika stora valmöjligheter som vid rent köp. Däremot utgår man väldigt sällan från den allra enklaste modellen i det från-pris som kommuniceras. De privatleasingar som Mobility Motors och Nissan kör innebär däremot ofta stora valmöjligheter i utrustningsnivå.

 

Nissan Qashqai

 

Några exempel på privatleasing hos Mobility Motors

  • Nissan Qashqai – fr. 2.499 kr/mån
  • Nissan Juke – fr. 2.599 kr/mån
  • Nissan Leaf 100% elbil – fr. 3.995 kr/mån


Är privatleasing för mig?

Om du är intresserad av att ha en klar månadskostnad för din bil istället för att ligga ute med en stor summa pengar?
Kör du dessutom inte jättemånga mil varje år, behandlar din bil väl, och är intresserad av att slippa tänka på andrahandsvärde och försäljning.

Absolut, då hade vi sagt att privatleasing absolut kan vara någonting för dig!

 

Behöver bilen lämnas tillbaka i nyskick?

Nej, bilen behöver inte vara i nyskick efter leasingperiodens (ofta 36 månader) slut. Bilen är trots allt tänkt att användas som just en bil under tiden du har den, och det får därför finnas ett normalt slitage.
Exakt vad normalt slitage innebär står beskrivet i en manual som du kan få ta del av innan avtal tecknas.

Exempel på saker som tas upp här kan vara hur många stenskott och/eller dörruppslag får finnas, om det får finnas spår av husdjur i bilen eller vilket mönsterdjup däcken ska ha.
Allt detta är givetvis satt så att det är fullt möjligt att, utan att vara orimligt försiktig, lämna tillbaka sin bil utan att betala.

 

Behöver jag betala något då bilen lämnas åter?

Nej, förutsatt att bilen endast har tecken på normalt slitage, att den servats enligt föreskrifterna och att miltalet är enligt avtalet så behöver du inte betala något.

Nissan Leaf