Vi börjar veckan med en fantastisk trevlig nyhet!

Nissan passerade Toyota att bli den mest sålda asiatiska varumärke i Europa under de första sex månaderna. Det är framförallt den senaste generationen Qashqai kompakt crossover som bidragit till den ökade försäljningen.

Nissan Europe försäljning-, och marknadsföringschef Guillaume Cartier, menar att det är ett ”historiskt ögonblick för alla som är ansluten till Nissan verksamheten.”

Vi på Mobility Motors är såklart otroligt glada över denna nyhet!

Nästa mål för Nissan är att även bli det mest önskvärda asiatiska varumärkek i form av produkter, in- bil funktioner och service.

Nissans försäljningsökning i siffror:

Nissans registreringar i EU och EFTA-länderna ökade med 21 procent till 303.507 till juni, med ökade marknadsandelen till 4,1 procent från 3,7 procent ett år tidigare, enligt uppgifter från branschorganisationen ACEA.

I Storbritannien, uppnådde Nissan sitt bästa marknadsandel hittills – 6 procent – med en 17 procent ökning i volym och med juni till 83.423 enheter.

I Frankrike ökade Nissans försäljning med 12 procent till 40.383 för en marknadsandel på nästan 4 procent.

I Tyskland ökade Nissan med nästan 10 procent till 35.422 för en 2,2 procents marknadsandel.

Nissans Qashqai, andra generationen som lanserades förra året har varit en försäljningssuccé, och totalt stod crossovern för 101 579 st av märkets totala försäljning på 249 164 de första månaderna enligt marknadsundersökare på JATO Dynamics.

Välkommen in till våra anläggningar eller boka provkörning av Europas mest populäraste asiatiska bilmärke här! http://www.mbil.se/provkorning.

Bild: Nissan Nordic Sverige

Bild: Nissan Nordic Sverige