Det är den tiden på året igen.
Julen närmar sig, klappar ska inhandlas, sill ska läggas in, o.s.v.

Men framför allt så har vi hunnit passera den första december, vilket innebär att det är lag på vinterdäck om det råder vinterväglag.
Det senare är mycket en tolkningsfråga, och det är alltid polisen som tolkar – inte du som förare.
Så har du ännu inte fått monterat dina vinterdäck så är det onekligen hög tid!

Men det är ju inte för att lagen säger det som du ska ha vinterdäck på bilen, utan för att det kan vara skillnaden mellan att faktiskt stanna på vägen och att inte göra det.

Nedan har vi sammanställt några generella saker som kan vara värda att tänka på:

– Dubbdäck har bättre grepp då du kör på hårt packad snö eller is.
– Friktionsdäck (d.v.s. utan dubb) har lägre ljudnivå då du kör på asfalt/barmark.
– Friktionsdäck genererar mindre mikropartiklar (PM10) och bidrar därför inte lika mycket till dålig luftkvalitet i stadsmiljö.
– I vissa storstäder finns zoner där det är förbjudet att använda dubbdäck. Inom dessa kan du bli bötfälld om du kör med dubbade däck.
– Dubbdäck slits hårt om du regelbundet kör på asfalt/barmark, vilket bidrar till att greppet försämras.
– Det finns ingen bra året-runtlösning – ha istället en uppsättning för vintertid och en för sommartid. Så kallade ”året-runtdäck” slits hårt på sommaren och kan ha upp till dubbelt så lång bromssträcka som sommardäck vid varmare temperaturer.

Om ni har ytterligare frågor så är ni välkomna att kontakta någon av våra anläggningar – Vi finns i Bromma, Sätra, Malmö och Lund.